Artikel
Vandaag bereikten we op ons terrein in Zutphen een nieuwe mijlpaal met onze batterijloc-ontwikkeling: de batterijlocomotief rijdt! Zonder bovenleiding, zonder diesel, mét batterij. De uitgedachte technologie werkt. We zetten hiermee weer een stap in de verduurzaming van onze locomotievenvloot.
Strukton Power en Strukton Rail Nederland hebben het initiatief genomen een locomotief te ontwikkelen die stroom van de bovenleiding haalt waar dat kan, en overschakelt op een externe batterij als dat moet. Er moet nog wel wat gebeuren voordat de locomotief écht in de operatie kan. Omdat er nog niet eerder hybride locomotieven zijn ingezet voor spoorwerk, is elke stap nieuw en geldt een zorgvuldig test- en toelatingsproces. In de volgende fase gaan we de techniek finetunen en de nodige tests uitvoeren om de certificering rond te krijgen. Met een tijdelijke toelating willen we nog diverse tests doen, zoals duurtests, het rijden met zware ladingen, werken in een buitendienststelling. De kennis die we daarmee opdoen, zullen we weer gebruiken in de definitieve versie van de hybride locomotief.
De ontwikkeling van de hybride loc is een van onze duurzame daden
Check ze allemaal!