Om zo veilig, ergonomisch en efficiënt mogelijk aan de bovenleiding van het spoor te werken, zetten wij sinds kort de Skyrailer 400 in. Voorzien van rupsbanden, een unieke knikarm en talrijke innovaties, zet deze machine een nieuwe standaard op het gebied van hoogwerkers voor spoorse werkzaamheden. Zeker als het aankomt op werk aan bovenleidingen.
Op basis van onze specifieke wensen en eisen heeft de Franse machinefabrikant Néotec een maatwerkversie van de Skyrailer 400 gebouwd, die inmiddels gebruikt wordt in Nederland en België. In de nabije toekomst voegen we nog meer exemplaren van de bijzondere hoogwerker aan ons machinepark toe.
Het idee voor een speciale spoorse hoogwerker ontstond enkele jaren geleden bij Strukton Catenary Europe, dat verantwoordelijk is voor de uitvoering van nieuwbouw, vernieuwing en renovatie van bovenleidingen en draagconstructies. “De gebruikelijke oplossing in onze sector om op hoogte te werken is een krol met daarop een werkbak”, vertelt Ben Kosse, bedrijfsleider bij Strukton Catenary Europe. “Nu werkt dat op zich redelijk, maar het blijft uiteindelijk een graafmachine met een werkbak. Het beweegt vrij schokkerig en is niet echt gebruiksvriendelijk.”
“Wij vonden dat het veiliger en beter moest.”
Kosses collega Eddy Emck, die als projectleider bij Strukton Catenary Europe werkt, heeft in de loop der jaren al vele types hoogwerkers voorbij zien komen. “Ik ben altijd geïnteresseerd geweest in de ‘ultieme machine’ voor de bovenleiding”, vertelt hij. “Geen standaardoplossing die is omgebouwd voor spoorse werkzaamheden, maar een machine die van de grond af aan is ontwikkeld om veilig en ergonomisch aan de bovenleiding te kunnen werken. Enkele jaren geleden zag ik een versie van de Skyrailer op een beurs en dacht meteen: daar kunnen wij wat mee. Met een dergelijke machine als uitgangspunt zijn wij verder gaan denken.”
Samen met hoofd Werkplaats bij Strukton Rail, Harold de Groot, stelden Emck en Kosse een Programma van Eisen (PVE) op voor de nieuw te bouwen hoogwerker. “Daarbij hebben wij onze jarenlange ervaring met hoogwerkers uiteraard meegenomen”, vertelt Emck.
“Onze machine moest niet alleen veilig zijn, maar ook ergonomisch en efficiënt in te zetten.”
“Zo wilden wij bijvoorbeeld een eenvoudige instap in de werkbak, een schokvrije beweging en rupsbanden, zodat de machine snel van spoor kan wisselen, als dat nodig is.”
De Groot vult aan: “Omdat we de machines in eigen beheer wilden houden, heb ik vanuit de werkplaats goed gekeken naar zaken als onderhoud, reparaties en garanties. Op basis van het PVE hebben wij vervolgens een aantal partijen uitgenodigd om plannen voor de hoogwerker te presenteren. Het Franse Néotec was daar één van. Alles afgewogen bleek hun Skyrailer 400 de beste optie voor ons.”
De ontwikkeling en aanschaf van de Skyrailer 400 groeide al snel uit tot een multidisciplinair project binnen Strukton. Zo werd Joep van Helmondt, projectmanager bij Strukton Rail Equipment, benaderd om de nieuwe hoogwerkers op te nemen in de kranenpoule: “Wij verzorgen het beheer, transport, planning, brandstof en aanverwante zaken voor de Skyrailers. In principe huren de verschillende afdelingen, zoals Strukton Catenary Europe, de hoogwerkers bij ons. En dus niet bij een externe verhuurpartij. Dat levert niet alleen economische voordelen op, maar biedt ook veel meer flexibiliteit wat de inzet van machines betreft.”
Omdat veiligheid van cruciaal belang is bij werken aan de bovenleiding, is ook Erik van Norden, QHSE-consultant bij Strukton Rail, in een vroeg stadium bij het project betrokken. “Begin dit jaar is een werkgroep opgesteld die het specifiek heeft over spoorhoogwerkers”, vertelt hij. “Als onderdeel daarvan heb ik een analyse gemaakt van veelgebruikte hoogwerkers in Nederland. Daarbij heb ik twaalf bekende veiligheidsrisico’s gedefinieerd, zoals aanrijgevaar, valgevaar en spanningsgevaar. Alleen de Skyrailer van Néotec scoorde positief op alle 12 deze punten. De overige hoogwerkers uit de analyse kwamen niet verder dan 3 of 4 van de 12.”
De Skyrailer 400 C14, zoals het specifieke model van Strukton Rail heet, is uniek in de markt. De giek van de kraan is speciaal ontwikkeld om de restricties van werken aan bovenleidingen te ondervangen. Bovendien is de hoogwerker voorzien van rubberen rupsbanden, waardoor de machine eenvoudig in en uit het spoor gereden kan worden. De werkbak biedt plaats aan drie mensen of 400 kg en heeft een maximale werkhoogte van 14 meter. Over veiligheid en ergonomie is tot in de kleinste details nagedacht. Zo bevat de machine een speciale ‘transportstand’, waardoor de werkbak tijdens transport niet per ongeluk tegen de bovenleiding kan komen.
Inmiddels heeft Néotec al drie exemplaren van de Skyrailer 400 aan Strukton Rail geleverd. Twee daarvan worden momenteel gebruikt in België en één in Groningen. Voor het einde van 2020 worden nog eens vijf Skyrailers verwacht. Emck:
“Het is een machine om trots op te zijn.”
“De eerste ervaringen van mensen in het veld zijn ook positief. Natuurlijk is een nieuwe machine altijd even wennen, maar wij besteden veel aandacht aan instructies. Er is zelfs een app waarmee mensen virtueel kunnen oefenen met de machine.”