Artikel
Oplossing voor toekomstig spooronderhoud
De lasrobot, ingebouwd in een dubbele container die rust op een wagon, moet de honderd lassers die Nederland (slechts) rijk is gaan helpen met alle laswerkzaamheden aan het spoor. Robel Rail Automation ontwikkelt de robot in nauwe samenwerking met aannemers VolkerRail en Strukton Rail, en spoorbeheerder ProRail.
ROBEL Rail Automation ontwikkelt samen met Strukton Rail, VolkerRail en ProRAil een hoogwaardige en uiterst nauwkeurige robot voor het lassen van spoorstaven en wisselpuntstukken. De robot moet in de toekomst bijdragen aan het verlengen van de levensduur van spoorinfrastructuur en een oplossing bieden voor het toenemende tekort aan vakkundige spoorlassers.
De lasrobot, ondergebracht in een dubbele container op een spoorwagon, is ontworpen om zowel standaard spoorstaven als wisselcomponenten te lassen. De robot kan altijd lassen, ook ’s nachts en onder ongunstige weersomstandigheden, hij wordt niet moe en doet zijn werk met constante hoge precisie.
Hij last altijd, ook ’s nachts en onder ongunstige weersomstandigheden. Hij wordt niet moe en doet zijn werk met constante hoge precisie.
Ook wordt het met de robot mogelijk om met een eensporige buitendienststelling te lassen, en kan het naastgelegen spoor in dienst blijven. Dit maakt het systeem tot een ideale oplossing voor toekomstig geautomatiseerd spooronderhoud.
Op 21 mei 2025 tekenden Robel Rail Automation, Strukton Rail, VolkerRail en ProRail een intentieverklaring. Daarmee onderstreepten zij het belang en de noodzaak van verdere ontwikkeling van de lasrobot voor toekomstig spooronderhoud. Een belangrijke stap richting toepassing van de technologie op het Nederlandse spoor.