Artikel
Bovenleidingmonteurs werken veel boven hun macht en dat doet wat met je rug, bovenarmen en schouders. Als je jong bent, merk je dat niet echt, maar naarmate je ouder wordt, ga je de gevolgen van al die moeilijke houdingen voelen. Vanuit Strukton willen we hier iets aan doen.
Wij willen onze collega’s vitaal houden tot aan hun pensioen en daar voorbij. Bewustwording en begeleiding zijn belangrijk, maar innovaties die de werkomstandigheden verbeteren, mogen niet ontbreken. De ontwikkeling van een geïntegreerd exoskelet is zo’n innovatie.
Met een exoskelet kun je werkzaamheden waarbij je intensief je armen gebruikt, verlichten, vooral bij werk vanaf de borsthoogte en hoger. Je armen liggen in speciale ‘cups’ en zodra je iets boven je macht gaat tillen, treden de veren van het exoskelet in werking.
Dus zijn we praktijktesten gaan doen met de inzet van een exoskelet bij bovenleidingwerk. Bij diverse proeven bleek al gauw dat een exoskelet werkt. Monteurs krijgen een gewichtloos gevoel in hun armen en dat maakt tillen of sleutelen een stuk minder zwaar.
Bij proeven bleek dat een exoskelet werkt. Monteurs krijgen een gewichtloos gevoel in hun armen en dat maakt tillen of sleutelen een stuk minder zwaar.
Tijdens de praktijkproeven bleek echter ook dat de neerwaartse beweging bij het huidige exoskelet teveel weerstand oplevert, waardoor dit in bepaalde gevallen extra energie kost. Daarnaast bleek het heel moeilijk om het exoskelet samen te dragen met valbeveiliging. En valbeveiliging is absoluut noodzakelijk als je op hoogte werkt. Het totale gewicht van beide persoonlijke beschermingsmiddelen moet echter niet zo zwaar worden, dat hierdoor weer problemen voor de monteur ontstaan.
Samen met het Robohouse in Delft ontwikkelt Strukton een geïntegreerd exoskelet met valgordel, die dan weer geïntegreerd zit in werkkleding. De contouren van zo’n geïntegreerd ontwerp zijn gereed. De verwachting is dat we eind 2023 een eerste prototype in de praktijk kunnen testen.
De ontwikkeling van het exoskelet is één van de vele innovaties bij Strukton om de werkomstandigheden te verbeteren. Alleen al Strukton Catenary Europe introduceerde in de afgelopen jaren onder andere nieuwe schroeftollen voor het voorkomen van snijbranden en Chroom-6, lichtere valharnassen, Neotecs (innovatieve spoorse hoogwerkers), hijsjukken voor het hooghouden van rijdraden en een speciaal schaarhefplatform op een wagon (HBW Light), waardoor veiliger en ergonomisch op hoogte kan worden gewerkt.
De ontwikkeling van het geïntegreerde exoskelet is één van onze 100 duurzame daden.
Check alle 100 duurzame daden