Het ov wil groeien maar het stroomnet zit vol
Een podcast over oplossingen als het ov bij uitbreiding aanloopt tegen netcongestie
Click & Go energievoorziening voor OV-bedrijven met ambitie
OV-bedrijven met ambitie die jarenlang moeten wachten op nieuwe aansluitingen op het elektriciteitsnet van de netbeheerder – vóórdat er meer trams kunnen rijden in de stad. Die tijd is definitief voorbij. Want Strukton Rail Nederland introduceert de nieuwe generatie ‘click & go’ onderstations voor tramnetwerken: De OV Energiebank.
De OV Energiebank is een volwaardig onderstation dat de energievoorziening van trams op het bestaande railnet versterkt. Een aansluiting op het elektriciteitsnet is niet nodig. De OV Energiebank slaat de benodigde stroom op via de bovenleiding, en levert die elektriciteit weer af aan voorbijrijdende trams.
Dit unplugged onderstation is flexibel inzetbaar en snel aan te sluiten op de bovenleiding. Als structurele versterking van de energievoorziening. Of als tijdelijke energieboost bij omleidingen en evenementen – ‘click & go’.
De OV Energiebank is ontworpen om optimaal te presteren met batterijen afkomstig uit de eerste generatie stads- en streekbussen van het OV-bedrijf. Zo krijgen die hoogwaardige batterijen het tweede leven dat ze verdienen.
Deze fraai vormgegeven krachtpatser neemt niet meer ruimte in dan een parkeerplaats. En doet iets terug voor de buurt waarin die wordt geplaatst. Als laadpaal voor elektrische voertuigen. En als buurtbatterij.
De OV Energiebank – de verrassend veelzijdige ‘click & go’ energievoorziening voor OV-bedrijven met ambitie.
Een podcast over oplossingen als het ov bij uitbreiding aanloopt tegen netcongestie
In 2025 neemt de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) het voortouw in het stimuleren van projecten die betrekking hebben op het OV en de energietransitie, zo meldt Energie in het OV (EOV).
In 2025 heeft de Metropoolregio Rotterdam Den Haag het voortouw genomen in het stimuleren van projecten die betrekking hebben op het OV en de energietransitie.
Strukton is vanaf het begin de voortrekker van Energie in het OV. Nu draagt het spoor- en bouwbedrijf het stokje over aan MRDH, RET en HTM. Tjark de Vries, algemeen directeur van Strukton Rail Nederland, is trots op wat er al is neergezet.
Hoewel de broodnodige uitbreiding van het elektriciteitsnet nog jaren zal duren, kan er in de tussentijd al veel worden bereikt. "We kunnen ongelooflijk veel flexibiliteit aanboren. Het is een kwestie van doen. En de OV-sector speelt daar een positieve rol in”
Rotterdammers hebben ‘m misschien al zien staan, tegenover de achteruitgang van metrostation Wilhelminaplein. Een mooi aangeklede container met ‘louvre-panelen’. Dat is ‘m: de Energiebank. Deze bank spaart evenwel geen geld, maar energie.
Zoals met veel goede ideeën is ook het concept van de RET Energiebank in een paar minuten tijd op een bierviltje uitgetekend. Voilà, het eerste onderstation voor trams zonder elektriciteitsaansluiting staat op papier.
RET en het consortium ‘de Energieverbinders’, bestaande uit Strukton Rail, Strukton Power en Hedgehog Applications, introduceren op 2 december 2024 in Rotterdam een Energiebank die zichzelf oplaadt via de bovenleiding van de trambaan als deze niet wordt gebruikt.
De elektrische netwerken zitten steeds meer aan hun maximale capaciteit. Dat maakt netcongestie in Nederland tot een van de grootste belemmerende factoren voor de energietransitie. Ondertussen beschikken we in Nederland over een wijdvertakt netwerk voor de energievoorziening van trein, tram en metro. Laten we het erover hebben hoe we dáár meer uit kunnen halen, betoogt Tjark de Vries, directeur van Strukton Rail Nederland.
NETHERLANDS: The use of an ‘energy bank’ to reinforce a tramway power supply without needing to build a substation is to be piloted in Rotterdam from December.
De RET is hét ov-bedrijf van de regio Rotterdam, maar ziet zichzelf niet alleen als een bedrijf dat simpelweg mensen vervoert. De RET wil ook een bredere maatschappelijke bijdrage leveren, vertelt Leo Vliegenthart. “We kunnen netcongestie niet in ons eentje oplossen, maar we kunnen wel helpen om het te verminderen.”
De RET heeft grote plannen voor de toekomst, maar dat stelt flinke eisen aan de stroomvoorziening. Om voldoende tractie te behouden voor de gaat de RET een proef nemen met een ‘energiebank’: een soort grote stroombuffer, die op diverse plekken langs de trambaan geplaatst kan worden.
Robert legt in een paar minuten uit wat de Energiebank kan betekenen
Luister het fragment