Bekijk alle artikelen

Leren met emissieloos materieel op grote schaal

Op 4 augustus startte de 15-daagse buitendienststelling voor bovenbouwvernieuwing (BBV) Maarn-De Haar-Ede. Tot 19 augustus vernieuwen we op dit traject spoor, ballast en dwarsliggers. Deze vernieuwing is het eerste project waar we op deze schaal emissieloos materieel inzetten, zowel van onszelf als van partners. Voor het laden van het materieel is een emissieloze energievoorziening ingericht. Met waterstofaggregaten van Watermeln wordt op 3 depots elektriciteit opgewekt.

Emissieloos materieel

Emissieloos materieel dat voor de vernieuwing naar de Utrechtse Heuvelrug uitrukt:

  • Onze 4 elektrische krollen
    • Atlas 30: onze 1404 kraan
    • Atlas 41, 42 en 43: onze 1604 kranen
    • Inclusief 6 extra accupacks
  • Elektrische krol van Van de Mheen
  • Elektrische krol van De Ridder
  • Elektrische vrachtauto met autolaadkraan van BQ Duiker
  • Elektrische vrachtauto met knijper van Van Werven

Emmissieloze energievoorziening

Om het materieel op te laden heeft Watermeln een emissieloze energievoorziening ingericht.

  • 3 depots waar elektriciteit opgewekt wordt met waterstofaggregaten van Watermeln
  • Groene waterstof
  • Snelladers op elk depot waarmee geladen kan worden tot 70kW DC

Emissieloos KMG

Daarnaast zetten we emissieloos klein mechanisch gereedschap (KMG) in:

  • Onze eigen retrofit kraagschroefmachine
  • Elektrische precisie kraagschroefmachine
  • Elektrische hefunit
  • Voor het eerst met een eigen laadcontainer (de RMB)

Dashboard

Unitial heeft voor ons een dashboard ontwikkeld waarin alle emissieloze materieelstukken real time worden weergegeven. In één oogopslag kunnen we zien wat een machine doet, hoe vol de accu nog is en waar deze zich bevindt. Dit geeft ons een waardevol middel om te sturen. Zodoende kunnen we voorkomen dat we met lege accu’s komen te staan en kunnen we efficiënt accu’s wisselen en laden. De machines genereren tijdens het project heel veel data en deze wordt geanalyseerd voor ons.

Samenwerken

Om dit mooie project tot stand te krijgen is samenwerking cruciaal gebleken. Samenwerking met externe partijen en partners om alle benodigde spullen te organiseren, maar ook samenwerking tussen Strukton collega’s. Denk aan afstemming met de uitvoering, overleggen met lokaal bevoegd gezag en intensief contact met onze collega’s van de afdeling SHE. De inzet van accu’s en waterstof geeft nieuwe aandachtspunten rondom veiligheid en we doen er alles aan om deze te borgen.

Leren

Zoals hierboven aangegeven: Dit is het eerste project waar we op deze schaal emissieloos materieel inzetten. We gaan hier veel leren, samen met de partijen waarmee we samenwerken. Van de voorbereiding en de organisatie tot de uitvoering en de vele data achteraf.

Duurzaamheid bij Strukton Rail

Met onze partners dragen wij bij aan veiligheid, kwaliteit en duurzaamheid van spoorvervoer. Duurzaam en veilig.

Duurzaam

Meer verhalen

Artikel

Vernieuwing bruginstallaties

Lees meer
Lees meer over Vernieuwing bruginstallaties

Artikel

Voorlopig laatste buitendienststelling Schipholspoortunnel

Lees meer
Lees meer over Voorlopig laatste buitendienststelling Schipholspoortunnel

Artikel

Start testfase met automatisch rijdende treinen op Betuweroute

Lees meer
Lees meer over Start testfase met automatisch rijdende treinen op Betuweroute
Lees al onze verhalen