Bovenbouwvernieuwingen doen we wel vaker. Wat de bovenbouwvernieuwing Maarn-De Haar-Ede uniek maakte, was de grootschalige inzet van zero emissie materieel.
Emissieloos werken in een sector die draait op zwaar materieel is een flinke uitdaging. Een uitdaging die we graag aangingen!
Van maandag 4 tot dinsdagochtend 19 augustus werkten we in opdracht van ProRail in een 15-daagse buitendienststelling aan het spoor tussen Maarn en Veenendaal-De Klomp. We vernieuwden het spoor, de dwarsliggers en de ballast. Het ging om essentieel onderhoud en vernieuwing, om treinen beter te laten rijden en om het spoornetwerk klaar te maken voor de toekomst. Bovenbouwvernieuwingen doen we wel vaker. Wat de bovenbouwvernieuwing Maarn-De Haar-Ede uniek maakte, was dat we de inzet van zero emissie materieel maximaliseerden. Samen met verschillende partners zetten we groen materieel in én hadden we een emissieloze energievoorziening ingericht. Hoe? Dat lees je op deze pagina.
De wens van onze opdrachtgever was om de inzet van zero emissie materieel te maximaliseren. Dat past bij onze duurzame ambities dus daar werkten wij natuurlijk graag aan mee! Deze vernieuwing was het eerste project waar we op deze schaal emissieloos materieel inzetten, zowel van onszelf als van partners: 4 elektrische krollen van onszelf, een elektrische krol van Van de Mheen, een elektrische krol van De Ridder, een elektrische vrachtauto van BQ Duiker en een elektrische vrachtauto met knijper van Van Werven.
Om het materieel op te laden had Watermeln een emissieloze energievoorziening ingericht met 3 depots waar elektriciteit werd opgewekt met waterstofaggregaten.
Om dit mooie project tot stand te krijgen is samenwerking cruciaal gebleken. Samenwerking met externe partijen en partners om alle benodigde spullen te organiseren, maar ook samenwerking tussen Strukton collega’s.
Emissieloos materieel dat voor de vernieuwing werd ingezet:
Om het materieel op te laden had Watermeln een emissieloze energievoorziening ingericht.
Daarnaast hebben we emissieloos klein mechanisch gereedschap (KMG) ingezet:
Voor het eerst hebben we het emissieloze KMG opgeladen met een eigen laadcontainer die gevoed werd door onze eigen batterij (de RMB).
Unitial had voor ons een dashboard ontwikkeld waarin alle emissieloze materieelstukken real time werden weergegeven. In één oogopslag konden we zien wat een machine deed, hoe vol de accu nog was en waar deze zich bevond. Dit gaf ons een waardevol middel om te sturen. Zodoende konden we voorkomen dat we met lege accu’s kwamen te staan en konden we efficiënt accu’s wisselen en laden. De machines genereerden tijdens het project heel veel data en deze werd voor ons geanalyseerd.
Om dit mooie project tot stand te krijgen is samenwerking cruciaal gebleken. Samenwerking met externe partijen en partners om alle benodigde spullen te organiseren, maar ook samenwerking tussen Strukton collega’s. Denk aan afstemming met de uitvoering, overleggen met lokaal bevoegd gezag en intensief contact met onze collega’s van de afdeling SHE. De inzet van accu’s en waterstof gaf nieuwe aandachtspunten rondom veiligheid en we deden er alles aan om deze te borgen.
Dit was het eerste project waar we op deze schaal emissieloos materieel ingezet hebben. We leren hier veel van, samen met de partijen waarmee we samenwerken. Van de voorbereiding en de organisatie tot de uitvoering en de vele data achteraf.
Quint Top bedacht met het team ideeën om elektrisch materieel en waterstof in te zetten, specifiek voor dit bovenbouwvernieuwingproject.
Pionieren met emissieloos materieelLaden batterijen krol op elektrische vrachtwagen
Elektrische krol aan lader
Batterij krol laden
Batterijcontainer Strukton
Elektrische krol aan het werk
Batterijen krol op elektrische vrachtwagen
Batterijen krol op elektrische vrachtwagen
Laden accu's van de krol op elektrische vrachtwagen
Laden batterijen krol op elektrische vrachtwagen
Vervoer accu's van de krol op elektrische vrachtwagen
Depot met duurzame energievoorziening
Depot
Laden accu krol
Waterstof laadvoorziening
Waterstof laadvoorziening
Elektrische krol aan het werk
Met onze partners dragen wij bij aan veiligheid, kwaliteit en duurzaamheid van spoorvervoer. Duurzaam en veilig.
Meer over duurzaamheid