In februari 2024 ben ik, na mijn studie duurzame innovatie aan de Technische Universiteit in Eindhoven, bij Strukton begonnen. Ik heb hier mijn bachelorscriptie geschreven, dus een introductie in het bedrijf had ik al gehad. Wat me meteen opviel was hoe behulpzaam en kundig alle collega’s zijn. Velen werken al jaren in deze (toch best kleine) branche, wat ze wandelende catalogussen maakt. Als ik even niet weet bij wie ik moet zijn, wat toch best vaak gebeurt als starter in een compleet onbekende sector, dan wijst een willekeurige collega mij wel de weg.
Ik merkte ook vrij snel dat assertiviteit verwacht en daardoor gestimuleerd wordt; het kan voelen alsof je in het diepe gegooid wordt, maar dit zorgt gelijktijdig voor veel vrijheid en het kweken van verantwoordelijkheidsgevoel bij alle collega’s. Ook de focus op verduurzaming en innovatie binnen Strukton trok me gelijk over de streep om hier te komen werken. Sinds april werk ik als EMVI specialist voor Strukton Rail Nederland. Ik neem je graag mee in mijn werkdag.
Ik val het hoofdkantoor in Maarssen binnen, mijn vaste werkplek. Een groot deel van de collega’s is rond deze tijd al aanwezig. Het blijft een bouwbedrijf waar de dagen vroeg beginnen, maar daardoor ook vroeg eindigen!
Na het tappen van mijn eerste kopje koffie kijk ik wat de dag mij brengt; op dit moment bevind ik me midden in een tender dus dat betekent veel informatie verzamelen en verwerken. Straks heb ik een aantal gesprekken met technisch specialisten, dus ik bereid me daar alvast op voor. Een groot deel van mijn werk bestaat uit mensen spreken om informatie te vergaren over wat ik in het EMVI-plan kan beloven. Uiteraard binnen de door onze opdrachtgever (vaak ProRail) geschetste kaders. Aan het begin van de tender ben ik bezig met een strategie en rode draad bedenken, naarmate de tender vordert worden de details steeds belangrijker, tot je aan het eind precies van het bestaan van elke punt en komma in je plan afweet. Het zijn verschillende denkniveaus die je daardoor aanboort, en dat binnen een aantal weken of paar maanden tijd.
Ik tref mijn collega in een vergaderzaal, waar we eerst even onze weekenden bespreken. Daarna duiken we de diepte in: ik wil alles uit zijn vakgebied wat relevant is voor het plan ophalen. Het is een kunst om in 1 keer zo ver door te vragen dat je niet erna nog 3x met dezelfde collega aan de lijn hangt. Dat is tenslotte zonde van allebei onze tijd. Tijdens het gesprek zwengel ik mijn analytisch vermogen aan om hoofd- en bijzaken te scheiden, en door mij getrokken conclusies te toetsen.
Snel verwerk ik mijn notulen: structuur is hier heel belangrijk, ik kan maar beter geen informatie over het hoofd zien. Vaak doe ik dit door een whiteboard helemaal vol te kalken. Dit maakt het makkelijker om verbanden en gaten te ontdekken. Ook ben ik me bewust van het belang van details: Als EMVI-schrijver balanceer ik constant tussen onderscheidend zijn en per ongeluk onuitvoerbare beloftes opschrijven. Een verkeerd cijfertje in het plan kan gigantische boetes met zich meebrengen! Daarom structuur ik mijn notities a.d.h.v. de structuur van het toekomstige plan; alles op 1 plek hebben zorgt voor overzicht. Ook maak ik het mezelf een stuk makkelijker als ik alles gelijk in de juiste structuur op de juiste plek neerzet voor het latere opstellen van het EMVI-plan.
Het hele tenderteam komt samen voor het wekelijks EMVI-overleg, wat ik leid. Ik vertel over de voortgang van het plan, wat ik van mijn collega’s verwacht en verstuur de uitnodiging voor de volgende reviewsessie. Hun feedback is een controle en dus vangnet voor alles wat ik opschrijf. Dat is een fijn gevoel.
Lunchwandeling: het rondje langs het kanaal wordt een stuk vrolijker door aanwezigheid van mijn (ook jonge) collega’s. Soms hebben we het over werk, maar veel vaker gewoon over de vakanties die we op de planning hebben staan en alle leuke dingen die we buiten werk nog doen.
Update met mijn senior-collega. Die hoort graag hoe het met me gaat, zowel tijdens deze tender als thuis. Ook vraagt ze of ze nog ergens over mee kan denken. Met haar ervaring weet ze precies wie ik waarvoor kan vragen, en welke volgende stappen handig zijn. Ik word heel erg vrij gelaten in hoe ik een project aanvlieg, maar wel met het idee dat er altijd iemand is die ik om hulp kan vragen.
De focus op verduurzaming en innovatie binnen Strukton trok me gelijk over de streep om hier te komen werken. Sinds april werk ik als EMVI specialist voor Strukton Rail Nederland.
De afspraken in mijn agenda zijn de rest van de dag online, dus ik besluit naar huis te rijden en daar de laatste uurtjes te werken. Het vele leeswerk wat ik op een dag verwerk gaat sneller als ik in een afleidingsloze omgeving zit. Hoewel het erg gezellig is als er allerlei mensen binnen wandelen op kantoor moet er af en toe ook meters gemaakt worden.
Ik bel nog even snel met een uitvoerder die binnenkort een groot project coördineert. Regelmatig bezoek ik een werkplaats ‘buiten’ tijdens een grote uitvoerperiode. Deels omdat ik het fantastisch vind om te zien hoe er met van die grote machines perfect nieuw spoor gelegd wordt, maar vooral omdat het belangrijk is dat ik het contact hou met deze collega’s en hun werkwijzen; mijn plan moet natuurlijk naadloos aansluiten op wat er buiten precies gebeurt.
Weer achter mijn laptop begin ik met reviewen van een ander EMVI-plan. Een externe schrijver is bezig met een parallel project, en ik lees op geplande momenten de status van de tekst. Ik check de grammatica van zinnen, maar ook de inhoud; klinken de beloften logisch? En strookt de opmaak met de opgeschreven tekst?
Nog 1 online meeting. Dit kan een vergadering met 1 of meerdere experts zijn voor het plan. Ik heb de vrijheid om ook werkzaamheden voor de innovatie- en duurzaamheidsafdelingen te doen, waardoor ik ’s middags ook weleens de tijd neem om een innovatietraject door te spreken of te sparren over hoe we de verduurzaming binnen Strukton aanpakken. Tijdens de vergadering zie ik met een schuin oog dat er een uitnodiging voor een borrel van Scope (de jongerenvereniging binnen Strukton) binnen valt; nou daar ben ik wel voor in!
Ik bereid mijn gesprekken voor morgen voor, en wens iedereen om 16:30 een fijne avond, de werkdag zit er weer op.
Dit was mijn dag! Heb ik je leer- en nieuwsgierigheid gewekt? Schroom dan niet om een appje te sturen naar mijn mobiele nummer: +31 (0)6 15 17 35 54. Ook bellen mag, daar zul je toch aan moeten wennen als je bij Strukton in dienst komt 😉.
Bekijk onze vacatures
Bekijk alle vacatures op werkenbijstrukton.nl