Artikel
Op 16 oktober heeft Strukton Rail twee elektrische locomotieven van het type 1700 toegevoegd aan de Strukton vloot. Deze locomotieven zijn overgenomen van NS. NS is bezig met de vernieuwing van haar eigen vloot. Voor Strukton Rail een uitgelezen kans om deze locomotieven een tweede leven te geven.
Eerder heeft Strukton Rail al verschillende 1600 en 1700 locomotieven van de NS overgenomen. Met deze uitbreiding wil Strukton Rail Equipment meer machinetransporten emissieloos uitvoeren. De locomotieven staan gepland voor een ‘grote beurt’ in onze werkplaats in Zutphen, waarna ze ook een nieuw jasje (uiterlijk) krijgen. Benieuwd hoe ze eruit gaan zien? Blijf ons volgen! De verwachting is dat de nieuwe locomotieven vanaf 2025 volledig worden ingezet op het Nederlandse spoor.
De aanschaf van delocomotieven past in de duurzaamheidsambities van Strukton om meer in te zetten op elektrisch vervoer. Een elektrische locomotief is niet alleen milieuvriendelijker, maar ook beter voor de gezondheid van onze medewerkers. De stroom die via de bovenleiding wordt geleverd, is afkomstig van windenergie en daarmee 100% groen. Bovendien stoot een elektrische locomotief geen CO2 of fijnstof uit, wat bijdraagt aan een schonere omgeving.
De locomotieven worden ingezet als trekkracht bij spoorvernieuwings- en onderhoudswerkzaamheden. Hoewel onze machinisten aanvankelijk moesten wennen aan de elektrische locs, willen ze inmiddels niet anders meer! De e-locs trekken soepel op, versnellen snel en hoeven vooraf niet warm te draaien.
Rail Magazine maakte een mooie aflevering over het tweede leven van de NS 1600 en 1700 locomotieven na hun dienst bij NS. Wij zijn er trots op dat we hieraan hebben kunnen bijdragen