Artikel
De eerste treinvrije periode zit erop! Van 13 tot 28 november 2022 werd er in opdracht van ProRail hard gewerkt in de Schipholspoortunnel. De werkzaamheden maken deel uit van het project Groot Onderhoud Schiphol. Een omvangrijke klus die in totaal zes jaar gaat duren en waarvoor meerdere treinvrije periodes nodig zijn.
In opdracht van ProRail en in nauwe afstemming met stakeholders maken we als bouwcombinatie Strukton Volker Schiphol samen met leveranciers de spoorinfrastructuur van de Schipholtunnel klaar voor de komende veertig jaar. Naast de tunnel gaan we ook werken aan het spoor tussen Riekerpolder, Schiphol en het Hoofddorp-opstelterrein.
De Schipholspoortunnel heeft twee tunnelbuizen. Daarin zijn sporen en dwarsliggers vernieuwd. Ook de treinbeveiliging bij Schiphol is aangepakt. De sporen langs de perrons zijn verhoogd zodat de trein-instap op gelijke hoogte van het perron zijn komen te liggen. In de oudste tunnelbuis verwijderden we de rookabsorberende wand- en plafondplaten. Die zaten vast met lijm waarin asbestvezels zaten. Ondertussen is 6500 m2 van de tunnel schoongemaakt.
Alle werkzaamheden die voor 13 tot 28 november gepland waren aan het spoor bij Schiphol zijn uitgevoerd. Al met al een goede eerste treinvrije periode, zoals we dat op het spoor noemen.
Die rookabsorberende wand- en plafondplaten verwijderen, met hun lijm met asbestvezels, dat was een bijzonder klusje. Onderaannemer Vlasman stopte samen met ons veel tijd en energie in het ontwikkelen van een speciale werkwijze. Zo kon veiligheid van personeel en reizigers geborgd worden. Straks wordt de bovenleiding van Schiphol dus op een nieuw en schoon plafond gemonteerd.
De bouwcombinatie SVS bestaat uit Strukton Rail en VolkerRail. Beide spoorbedrijven hebben een 50% belang in de combinatie. De Wilde is als onderaannemer aan het project gebonden als specialist op het gebied van blokkenspoor. Andere onderaannemers zijn onder meer Aveco de Bondt, Strukton Milieutechniek, Antea Group en Nexus Rail.