Artikel
We zijn zichtbaar gestart met de grootschalige vernieuwing van de Schipholtunnel. Op 13 november ging de eerste figuurlijke schop de grond in. In opdracht van ProRail en in nauwe afstemming met stakeholders maken we als bouwcombinatie Strukton Volker Schiphol samen met leveranciers de spoorinfrastructuur van de Schipholtunnel klaar voor de komende veertig jaar. Naast de tunnel gaan we ook werken aan het spoor tussen Riekerpolder, Schiphol en het Hoofddorp-opstelterrein. Het is een omvangrijke klus die in totaal zes jaar gaat duren en waarvoor meerdere treinvrije periodes nodig zijn. De eerste loopt van 13 tot 28 november 2022.
Het spoor in de Schipholspoortunnel is verouderd en toe aan vernieuwing. Om zulke werkzaamheden in een tunnel uit te voeren zijn meerdere treinvrije periodes nodig: tot 2028 zijn er 39 gepland. Over elke treinvrije periode worden treinreizigers en andere belanghebbenden uitgebreid geïnformeerd.
In beide tunnelbuizen gaan we sporen en dwarsliggers vernieuwen. Ook de treinbeveiliging pakken we aan. De sporen langs de perrons worden verhoogd zodat de trein-instap op gelijke hoogte van het perron komt te liggen. In de oudste tunnelbuis gaan we de rookabsorberende wand- en plafondplaten verwijderen.
De rookabsorberende wand- en plafondplaten in de oudste tunnelbuis zitten nog vast met lijm met asbestvezels en ProRail wil die lijm verwijderen. Onderaannemer Vlasman heeft samen met ons veel tijd en energie gestopt in het ontwikkelen van een speciale werkwijze hiervoor, zodat veiligheid van personeel en reizigers geborgd is. Straks wordt de bovenleiding dus op een nieuw en schoon plafond gemonteerd.
Werken aan het spoor kan nooit wanneer de treinen rijden. Tussen het eerste idee en de uitvoering van werkzaamheden zit wel een paar jaar tijd. ProRail bepaalt samen met de vervoerders wanneer het werk uitgevoerd kan worden, maar op Schiphol gaat het net even anders. Station Schiphol heeft een van de drukste sporen van Nederland met meer dan 100.000 reizigers per dag en meer dan 52 treinen per uur.
Bij de start van dit project werd daarom snel duidelijk dat, om dit werk goed uit te voeren, alle hulp van partijen als NS, Schiphol, reizigersverenigingen en aannemers in een zeer vroeg stadium noodzakelijk was. Zo konden we slim plannen en de hinder tijdens het grootonderhoud zo klein mogelijk houden binnen een verantwoord budget. In samenwerking met al deze partijen heeft ProRail consequent ingezet op zo min mogelijk hinder voor de reiziger.
Normaal gesproken worden werkzaamheden zoveel mogelijk in vakantieperiodes gepland. Maar op Schiphol Airport zijn dit juist de drukste periodes van het jaar. De grootschalige vernieuwingswerkzaamheden aan de Schipholspoortunnel worden daarom alleen in de eerste drie en laatste drie maanden van het jaar uitgevoerd. Daarmee plannen we zoveel mogelijk buiten de vakanties om zodat de luchthaven voor reizigers zo veel mogelijk bereikbaar blijft.
De bouwcombinatie SVS bestaat uit Strukton Rail en VolkerRail. Beide spoorbedrijven hebben een 50% belang in de combinatie. De Wilde is als onderaannemer aan het project gebonden als specialist op het gebied van blokkenspoor. Andere onderaannemers zijn onder meer Aveco de Bondt, Strukton Milieutechniek, Antea Group en Nexus Rail.