Denk je aan de energietransitie, dan denk je al gauw aan een transitie naar het spoorvervoer.
Het spoor is immers een van de meest energie-efficiënte vervoersmodaliteiten. Maar ook de spoorbranche zelf kan energie-efficiënter. Zo hebben de provinciale staten van Friesland het besluit genomen dat het spoor in 2025 zero-emissie moet zijn. Elektrificatie is daarbij een sleutelwoord. Diverse vervoerders en andere spoorbedrijven investeren in batterijtreinen en waterstoftreinen. Spooraannemers blijven hier nog in achter. De reden: Vaak werken zij op buiten dienst gesteld spoor waar de spanning van de bovenleiding is gehaald. Dan is de spooraannemer aangewezen op diesel.
Strukton wil daar verandering in brengen en bouwt een oude NS-locomotief (1600 serie) om voor eigen gebruik. Strukton streeft bij het hergebruik van de oude NS-loc naar maximale circulariteit. Strukton zal de locomotief inzetten voor vervoersritten, waarbij de loc gebruik zal maken van de stroom van de bovenleiding. De bovenleidingstroom in Nederland komt van windenergie en is daarmee 100% groen.
“Wij zien de aanschaf van de elektrische loc als een nieuwe stap in de verduurzaming van de spoorbranche. De verduurzaming is tweeledig: de elektrische werkloc is goed voor het klimaat én gezonder voor de medewerkers.”
Aad Onderwater, business manager Logistics bij Strukton Rail Nederland
Strukton verricht de inbedrijfstelling in samenwerking met JF Techniek in de Strukton-werkplaats in Zutphen. Daar wordt hij technisch weer volledig in operationele stijl opgebouwd en krijgt hij onder meer nieuwe wielen. Strukton wil de elektrische werkloc in de loop van dit jaar operationeel hebben.
Uitbreiding met batterij
Dan volgt een vervolgstap in de innovatie en verduurzaming met de uitbreiding van de elektrische loc met een batterij zodat hij ook zelfstandig zonder bovenleiding kan rijden. Het bedrijf maakt hiervoor gebruik van de kennis in eigen huis. Strukton Rolling Stock, specialist op het gebied van vermogenselektronica in spoorgebonden voertuigen, werkt met diverse partijen samen aan de ontwikkeling van batterij- en waterstoftreinen. Zo ontwikkelt het de vermogenselektronica voor het Britse Vivarail, dat dieseltreinen ombouwt tot waterstof- en batterijtreinen voor de niet-geëlektrificeerde spoorlijnen in Groot-Brittannië.