Strukton heeft een grote mijlpaal bereikt in een nieuwe manier van stoppen: ‘lean tamping’. Na meerdere testen in de afgelopen jaren, beet het PGO-contractteam Zeeland in november het spits af door lean tamping in de onderhoudspraktijk te brengen.
Met lean tamping wordt de stopmachine direct aangestuurd met de gegevens van de UFM120 meettrein van Eurailscout. Zo benutten we de schat aan data die de meettrein produceert om ons onderhoudsstopwerk zo efficiënt mogelijk uit te voeren.
Lean tamping heeft veel voordelen. Allereerst zijn handmatige voormetingen niet meer nodig. De gegevens van de meettrein worden direct in de stopmachine gebruikt. Daardoor weet je veel beter waar een afwijking zit en kun je veel nauwkeuriger te werk gaan. Een ander voordeel is dat de UFM een belaste meting oplevert. Zo kan de afwijking nog effectiever worden gecorrigeerd. De machinist op de stopmachine hoeft er alleen nog maar voor te zorgen dat de juiste gegevens zijn ingeladen en de machine op de juiste plaats staat.
Precisie is een sleutelwoord als het gaat om stopwerk. De stopmachine moet precies weten waar de afwijking op het spoor is en wat er precies mankeert. De UFM120 meettrein kan die informatie uitstekend leveren, zonder dat je daarvoor het spoor buiten dienst hoeft te stellen. De UFM120 meet met een snelheid tot 120 km/h spoorgeometrie, spoorstaafprofiel en bovenleidingen. Is er sprake van een afwijking in bijvoorbeeld de spoorgeometrie? Dan kun je op basis van de meetgegevens vrijwel automatisch een onderhoudsmachine naar de juiste plek sturen. Dat scheelt tijd en voorkomt fouten.
Lean tamping is een innovatie die mede tot stand is gekomen dankzij het Europese samenwerkingsproject Shift2Rail. Het heeft ons de mogelijkheid gegeven om deze oplossing samen met de technische collega’s van Deutsche Bahn te toetsen. Een internationale samenwerking voor efficiënter onderhoud en een betere beschikbaarheid van het spoor.