Gloednieuwe werkplaats gerealiseerd op Rotterdamse Maasvlakte.
Voorheen werd het onderhoud aan goederenlocomotieven elders in Nederland uitgevoerd. Hierdoor konden ze niet direct weer ingezet worden, maar moesten de locomotieven eerst vervoerd worden naar Rotterdam.
Om de inzetbaarheid van de locomotieven te verhogen is in opdracht van Mitsui Rail Capital Europe (MRCE), Siemens Mobility en LWR bv op de Rotterdamse Maasvlakte een gloednieuwe werkplaats uit de grond gestampt.
MRCE leaset locomotieven van onder andere Siemens Mobility aan spoorwegvervoerders. Door de locomotieven van goederentreinen ‘on the job’ een service- en onderhoudsbeurt te geven, kunnen ze direct daarna weer ingezet worden om goederen vanaf de Rotterdamse haven naar het Europese binnenland te vervoeren.
De uitdaging van de klant
Het op tijd kunnen servicen van onder meer de ‘eigen geleasede’ locomotieven was een van de grootste uitdagingen. Daarnaast was het rendabel maken van de investering in de werkplaats een net zo grote uitdaging.
Wat hebben we voor MRCE, Siemens Mobility & LWR bv gedaan?
We hebben de locomotievenwerkplaats ontworpen en gebouwd. In de werkplaats verzorgen we nu het onderhoud. De bouw omvatte ook de realisatie van parkeersporen, het terrein en de spooraansluiting.
Om de werkplaats rendabel te maken zijn faciliteiten voor elektrische locomotieven ontwikkeld, waaronder een kuilwielenbank en een hoogspanningstestfaciliteit.
Nagenoeg alle werkzaamheden zijn uitgevoerd door bedrijfsonderdelen van Strukton. Naast Antea Group en Strukton Systems voor het ontwerp, Strukton Rail, Strukton Civiel en Strukton Worksphere voor de bouwfase, is ook Strukton Rolling Stock betrokken geweest. Zij hebben de ontwikkeling van een hoogspanningconverter op zich genomen.
Wat is het resultaat?
Bekijk onze andere projecten
Projecten