Spoor in GB revolutioneren met Vivarail

Opdrachtgever

Vivarail

Land

Verenigd Koninkrijk

Locatie

Stratford-upon-Avon

Status

Bezig


Ruim de helft van het spoor in Groot-Brittannië is nog niet geëlektrificeerd. Dit betekent dat dieselmaterieel wordt ingezet voor gedeeltelijk geëlektrificeerd spoor. Dat kost veel diesel: In 2019 maar liefst 172 miljoen liter, een stijging van maar liefst 12,5% ten opzichte van het jaar ervoor. Ook passagierstreinen op diesel verbruiken steeds meer brandstof: in 2019 een stijging van 1,5% ten opzichte van het jaar ervoor. En dat terwijl het aantal reizigerskilometers afnam. Dieseltreinen moeten worden uitgefaseerd voor 2040. Het volledig elektrificeren van de infrastructuur lijkt onwaarschijnlijk. De aanschaf van nieuw materieel is duur, wat maakt dat vervoerders voor een grote uitdaging staan.

De uitdaging van de klant

Vivarail is een hoofdrolspeler op het gebied van innovatie in de railsector door hun aanbod van hybride en batterijtreinen. Het bedrijf heeft emissievrije treinen ontwikkeld om de gedateerde vloot aan dieselmaterieel te vervangen.

Wat doen we voor Vivarail?

Strukton heeft een innovatieve aandrijving ontwikkeld, bestaande uit: een tractie-omvormer, boordnet en batterijlader. 
De krachtige batterijlader kan de Hoppecke batterijen in slechts minuten opladen. De energie kan komen uit een generator, bovenleiding of Vivarail’s laadstation.
 

De intelligente software van Strukton kan de bestuurder informeren zodra de batterij voldoende energie heeft om het volgende laadpunt te bereiken.

Het resultaat
• Al drie tevreden vervoerders en veel nieuwe opdrachtgevers in de pijplijn
• De eerste hybride en emissie vrije passagierstrein in Groot-Brittannië
• Ontwikkeling van een uniek en krachtig snel laadsysteem
• Innovatief en flexibel ontwerp maakt rijden op verschillende energiebronnen mogelijk

Nieuwsgierig naar andere projectresultaten?

We passen onze kennis en expertise wereldwijd toe