Met ERTMS rijden Deense treinen veiliger dan ooit

Opdrachtgever

Banedanmark

Land

Denemarken

Locatie

Jutland

Status

Bezig

Betrouwbaar treinbeveiligingssysteem biedt voordelen op vele fronten
Op Jutland ligt 1.200 kilometer spoor. Het oude treinbeveiligingssysteem is aan vervanging toe. Daarom installeert Strukton Rail ERTMS level 2: een betrouwbaar, internationaal en modern systeem. De treinen kunnen hierdoor veiliger en sneller rijden. Het spoor wordt makkelijker te onderhouden.

De uitdaging van de klant

Het treinbeveiligingssysteem op de Fjernbane is verouderd, zoals veel systemen in Europa. Het treinbeveiligingssysteem is verantwoordelijk voor zo’n 50% van de vertragingen. BaneDanmark wil bovendien graag de maximumsnelheden verhogen en zich aansluiten bij de Europese standaard.

Hoe lost ERTMS dit op ?

Het consortium Tahles-Strukton Rail installeert ERTMS level 2 op het Deense spoor. Op de eerste baanvakken is ERTMS in 2018 getest en in gebruik genomen. In 2021 moet de gehele overgang op de Fjernbane gereed zijn.

Het resultaat
ERTMS op de Fjernbane zal leiden tot:
• 80% minder seinstoringen
• Een hogere treinpunctualiteit
• Lagere total cost of ownership (tco)
• Minder onderhoudskosten
• Optimalisatie van de beheerorganisatie
• Betere toegankelijkheid voor internationale treinen

Nieuwsgierig naar andere projectresultaten?

We passen onze kennis en expertise wereldwijd toe