Artikel
Aad Onderwater (links) en Nico van Zandwijk (rechts) gaan jaren terug. Nico heeft Aad ooit aangenomen bij Strukton. Ondanks dat Nico inmiddels bij VolkerRail werkt, spreken de mannen elkaar nog geregeld. Je zou kunnen zeggen dat ze nu concurrenten zijn, maar dat klopt maar deels. Ze zijn vooral gezamenlijke partners van ProRail.
"Hoewel we allemaal onderdeel zijn van een aannemersbedrijf, vormen we samen de technische dienst van ProRail. Samen zijn we het systeem dat Nederland mobiel houdt" - Nico van Zandwijk
De infravervoerders VolkerRail en Strukton zorgen er samen voor dat ProRail aan sporen en stations kan werken. Ze vervoeren het materiaal en het materieel die nodig zijn voor de werkzaamheden. Denk aan betonnen perronwanden, ballast, bovenleidingmateriaal, grote spoormachines en spoorstaven. Geen makkelijke klus, op ons volle Nederlandse spoor.
Aad: “Voor reizigers rijdt iedere tien minuten een trein. Fantastisch natuurlijk, maar voor ons een puzzel. Want onze infratreinen rijden langzamer dan reizigerstreinen. Dus moeten we steeds aan de kant. We rijden daarom veel buiten de spits, in de avond en nacht. Maar in die uren wordt weer vaak onderhoud gedaan. Capaciteit is echt een uitdaging. We voeren hier veel gesprekken over, met ProRail en met elkaar. We puzzelen dan net zolang tot het allemaal wel kan.”
Die verbinding tussen ons onderling en met ProRail is zo belangrijk”, vult Nico aan. “En dat is echt mensenwerk. Daarom zijn we ook zo blij met Dave Gerritsen, onze accountmanager bij ProRail. Hij opent deuren voor ons en zorgt dat we verbonden zijn met de organisatie. Want hoewel we allemaal onderdeel zijn van een aannemersbedrijf, vormen we samen de technische dienst van ProRail. Samen zijn we het systeem dat Nederland mobiel houdt. De ambities van ProRail zijn best groot, die waarmaken moet je echt met elkaar doen.”
We praten in volle transparantie over alles, behalve over commercie. Zo weten we altijd wat er speelt en hebben we weinig verrassingen. We hebben het veel over veiligheid, behoeften en railgegevens. Ook delen we kennis en als het nodig is delen we zelfs onze treinen.
Onze lijntjes zijn heel kort. Dat moet ook wel, want we hebben elkaar nodig. We werken samen, delen kennis en wanneer nodig delen we zelfs onze treinen
“Onze lijntjes zijn heel kort”, vertelt Aad. “Dat moet ook wel, want we hebben elkaar nodig. We zitten daarom iedere zes weken met elkaar. De zes infravervoerders, de meetbedrijven en Dave. Daarin praten we volledig transparant over alles, behalve over commercie. Zo weten we altijd wat er speelt en hebben we weinig verrassingen. Tijdens het overleg bespreken we de veiligheid, incidenten, trainingen en regelgeving. Ook delen we kennis en wanneer nodig delen we zelfs onze treinen. Dan vervoert Strukton materialen met een locomotief van VolkerRail. Mooi toch?”
*Deze tekst is afkomstig van het jaarverslag van ProRail.
ProRail werkt samen met Robel, VolkerRail en Strukton aan een innovatieve lasrobot die scheuren in sporen en wissels repareert. Deze robot levert constante kwaliteit en vermindert de fysieke belasting van lassers. Samenwerking met partners is essentieel voor kennisopbouw en innovatie binnen de spoorsector.
Lees hier meer over de lasrobot