Bekijk alle artikelen

Kunstdassenburcht voor ontheemde dassenfamilie

De afgelopen weken werd bekend dat er een aantal dassenfamilies onder onze sporen wonen. De eerste dassenfamilie werd gezien in het Friese Molkwerum. De dassen maken hun huis graag in zandgrond onder de spoordijk, waardoor het spoor zou kunnen verzakken. Dat is niet veilig. Daarom wordt er de komende tijd gewerkt aan het verhuizen van de dassen naar een zogenoemde kunstdassenburcht.

“Opeens moest alles in sneltreinvaart van start gaan”, zegt Aart van de Meent, projectleider van dochterbedrijf Molhoek-CCT. “Vorig jaar was de vraag om hier iets aan te doen al via ProRail bij ons terechtgekomen. In december hadden we een offerte gemaakt en ook waren er al constructieve gesprekken gaande met de boer van het naastgelegen land om zijn grondgebied te gebruiken voor de aanvoer zand en aarde. Het is een nogal afgelegen gebied. Maar met een trein die stilstaat werd ineens alles anders…”

Zorgvuldig voor de dassen

“Om een paar meter verderop een nieuwe dassenburcht te bouwen, moest snel even 250 kuub grond en 50 kuub zand worden aangevoerd. Vanwege de buitendienststelling konden we nu wel alles via het spoor aanvoeren, een geluk bij een ongeluk. We waren ook niet meer gebonden aan korte nachtdiensten van een paar uur. Omdat de das een beschermde diersoort is, zijn we heel zorgvuldig te werk gegaan. We hebben met de bouw gewacht totdat er een vergunning was van de RVO (Rijksdienst voor Ondernemend Nederland). Je wil niet in overtreding zijn en de dassen verstoren.”

"Omdat de das een beschermde diersoort is, zijn we heel zorgvuldig te werk gegaan"

Nieuwe kunstdassenburcht

“Zand en grond zijn gestort op zondag; maandag begonnen we met het opbouwen van de burcht. Voor advies werd de stichting Das & Boom geraadpleegd, want het bouwen van een dassenburcht is voor ons geen dagelijks werk. Eerst werd drainagezand gelegd en daarop is een ‘compleet ingerichte’ burcht gebouwd van gresbuizen die we uit België hebben laten aanrukken. In de gresbuizen is zand aangebracht zodat de das over het zand naar binnen kan. In de verblijfruimtes is hooi gelegd, voor het gewenste nestgevoel. De burcht hebben we afgedekt met aarde.”

 

Dassen doen de spoorwegveiligheid de das om. Daarom is er voor de diertjes razendsnel een nieuwe kunst-dassenburcht gebouwd van gresbuizen (vroeger voor de riolering gebruikt) inclusief waterdichte verblijfsruimtes.

Verhuizing dassen Molkwerum

Nu nog de verhuizing van de diertjes. Aart: “Met toestemming van de RVO worden de bestaande dassenburchten afgedicht met gaas. Hierin zit een klep waar de dassen uit kunnen kruipen, maar eenmaal eruit valt de klep dicht en kunnen ze er niet meer in. De bedoeling is dat de ontheemde dassenfamilie de nieuwe burcht ontdekt, erin kruipt en zich er thuis gaat voelen. De nieuwe dassenburcht ligt binnen hun foerageergebied, dus met de omgeving ze zijn wel bekend. De verwachting is dat de dassen binnen een week of twee uit eigen beweging verhuisd zullen zijn. Om te voorkomen dat ze zelf nog een mooie ‘uitbouw’ gaan maken onder het spoor, wordt er een ondergronds hekwerk geplaatst van zo’n 80 cm diepte, tot aan het grondwater.”

Vervolg dassen

Aart kijkt terug op een enerverende week. “Onze werkvoorbereiders en uitvoerder hebben in het voortraject hun flexibiliteit laten zien om de uitvoering op zo’n korte termijn mogelijk te maken. Het bouwen zelf vonden de jongens een bijzondere ervaring. Het was echt teamwork!” De volgende fase betreft het opruimen van het oude gangenstelsel en herstel van het spoor.  “Dat het behoorlijk heftig is, is duidelijk. De verzakking zit er niet voor niets. In theorie kan er wel 500 meter gangenstelsel onder het spoor zitten. Het afgraven onder het spoor en het herstel is gepland in de maand april. Het wordt hoe dan ook een grote operatie.” Wordt vervolgd…

Meer verhalen lezen?

Artikel

Tweede pilot elektrische krol

Lees meer
Lees meer over Tweede pilot elektrische krol

Artikel

Ons mobiliteitsbeleid rust op drie pijlers: veiligheid, elektrificering én digitaal overleggen

Lees meer
Lees meer over Ons mobiliteitsbeleid rust op drie pijlers: veiligheid, elektrificering én digitaal overleggen

Artikel

Strukton Rail als infravervoerder

Lees meer
Lees meer over Strukton Rail als infravervoerder