Bekijk alle artikelen

Goedemorgen, hoe kunnen we je helpen?

Ab Drijver is manager Commerciële zaken, Tender-/Designmanagement bij Strukton Rail.

Ab Drijver

Ab vertelt je graag meer over Strukton als partner


+31 (0)6 53 59 70 46

Hij ziet een trend: opdrachtgevers hebben behoefte aan oplossingen van één partij, die al vanaf de start van een project aan tafel zit. Strukton is de ideale partner, aangezien het alle disciplines in huis heeft.

Het traditionele bouwen gaat grofweg zo: de opdrachtgever wil bijvoorbeeld een hal en klopt aan bij een ingenieursbureau. Die ontwerpt de hal en levert de tekeningen aan bij de opdrachtgever. De opdrachtgever bedankt het ingenieursbureau en schuift een deur op, naar de aannemer. De aannemer gaat vervolgens aan de slag met de bouw. Dat klinkt allemaal logisch en kloppend, maar in de praktijk blijken er vaak allerlei haken en ogen aan te zitten. De opdrachtgever wil gaandeweg de bouw bijvoorbeeld een lift in de hal. Of de grond blijkt vuiler dan gedacht. Kortom, omstandigheden die zorgen voor kostenposten en vertragingen.

Geen idee

Naast al die voorziene en onvoorziene risico’s is er nog iets anders: wat als een opdrachtgever niet precies weet wat hij nodig heeft? Hij weet bijvoorbeeld wel dat hij in die nieuwe hal elektrische locomotieven wil onderhouden, dat hij de ruimte wil hebben om draaistellen van die locs uit te wisselen en dat onderhoud aan de wielen mogelijk moet zijn. Ook moet er een spoor komen vanaf het hoofdspoor naar de werkplaats. Maar hoeveel sporen zijn er nodig, binnen en buiten de hal? Hoeveel wissels? Moet er wel of geen bovenleiding komen buiten de hal? Welke veiligheidseisen stelt ProRail om het spoor te mogen aansluiten op het hoofdnet? De opdrachtgever heeft soms geen idee.

Locomotievenwerkplaats
Strukton heeft een bak aan kennis en ervaring in huis om al die vragen te beantwoorden. We kunnen niet alleen het spoor aanleggen, de hal bouwen en de elektrische installaties aanleggen, we kunnen er ook over adviseren. Niet als er al een bestek ligt, maar helemaal bij het begin van het proces. En dat is precies wat we hebben gedaan. De hal uit het voorbeeld is namelijk de locomotievenwerkplaats die op dit moment verrijst op de Rotterdamse Maasvlakte, in opdracht van Mitsui Rail Capital Europe (MRCE) en Siemens Mobility. MRCE leaset locomotieven van onder andere Siemens Mobility aan spoorwegvervoerders. Het is de bedoeling dat de locomotieven van goederentreinen ‘on the job’ een service- en onderhoudsbeurt krijgen, zodat ze daarna direct weer kunnen worden ingezet om goederen vanaf de Rotterdamse haven naar het Europese binnenland te vervoeren.

“Na elk ontwerp was er een go/no go-moment. Zo wist de opdrachtgever telkens waar hij ‘ja’ tegen zei” “De kern van de aanpak: Strukton ontzorgt de klant”

Van A tot Z

We zijn vanaf de start betrokken bij dit project. Er was nog geen bestek, alleen maar een lijst met ongeveer tien functionele specificaties. Aangezien Strukton alle vakdisciplines in huis heeft om dit project van A tot Z te doen, kunnen we Siemens en MRCE optimaal van dienst zijn. En zo gebeurde het ook. We zaten met alle vakdisciplines aan tafel bij de klant: civiel, bouw, energievoorziening, baan & spoor, bovenleiding, treinbeveiliging, noem maar op. Wij hebben gekozen voor early design involvement: we hebben een voorontwerp gemaakt, met een inschatting van de kosten. Daarop volgde een go, die leidde tot een definitief ontwerp en daarna een uitvoeringsontwerp. Na elk ontwerp was er een go/no go-moment, op basis van het ontwerp en de kosten. Zo wist de opdrachtgever, en wij dus ook, telkens waar hij ‘ja’ tegen zei, waarna wij dat verder konden uitwerken. Op die manier helpen we ook bij het rond krijgen van de business case.

Weinig risico’s

Ook zonder early design involvement  kunnen we bij een project betrokken zijn als dat alleen nog maar in het hoofd van de opdrachtgever zit en er nog geen ontwerpstreep op papier is gezet. De kern van de aanpak is namelijk deze: wij ontzorgen de klant. Dat kunnen we bij Strukton heel goed aanbieden, omdat we alle disciplines in huis hebben. Dankzij onze vroege betrokkenheid heeft het project een heel laag risicoprofiel. De risico’s die er zijn, zijn beheersbaar. Ik heb het idee dat er bij opdrachtgevers een grote behoefte is aan deze manier van werken, aangezien ik in korte tijd door meerdere collega’s ben benaderd die vertelden dat hun klanten interesse hebben in deze aanpak.

“Na elk ontwerp was er een go/no go-moment. Zo wist de opdrachtgever telkens waar hij ‘ja’ tegen zei” “De kern van de aanpak: Strukton ontzorgt de klant”

Anderhalf jaar eerder open

Behalve dat het voor een opdrachtgever prettig is dat hij controle heeft over het project en dat de kans op allerlei nare verrassingen klein is, is er nog een groot voordeel aan deze methode: tijdswinst. Ik haal de werkplaats in Rotterdam er weer even bij. Als een opdrachtgever bedenkt dat hij zo’n werkplaats wil, duurt het normaal gesproken drieënhalf jaar voordat de monteur in de werkplaats aan de eerste locomotief staat de sleutelen. Die tijd hebben we nu teruggebracht tot twee jaar. Onderdelen met lange levertijden hebben we bijvoorbeeld al tijdens de ontwerpfase besteld, uiteraard met goedkeuring van de klant. Ook vergunningen hebben we toen al aangevraagd. Normaal doe je dat pas tijdens de bouw. Nu is die in feite al begonnen tijdens het ontwerpen. Op 1 september 2019 moet de werkplaats open zijn, ruim anderhalf jaar eerder dan gebruikelijk is bij zo’n project. Een mooi project, een korte doorlooptijd en een tevreden klant. Wat je noemt een win-win-winsituatie.

Ontdek meer verhalen

Verschillende collega's delen hun dagelijkse werkzaamheden in een blog

Blogoverzicht