Strukton Rail realiseert samen met Strukton Power een duurzame oplossing: een locomotief via de bovenleiding gevoed waar dat kan en via een batterij als dat moet. Een nieuwe stap in emissievrij spooronderhoud.
Verduurzaming van het spooronderhoud is van groot belang voor spooraannemers. Elektrische locomotieven zijn de schone oplossing op geëlektrificeerd spoor. Daar waar geen elektriciteit beschikbaar is, zijn momenteel echter diesellocomotieven het enige alternatief, ook al zijn deze milieubelastend.
Strukton Rail heeft de samenwerking met ProRail gezocht om met bestaande technologie een duurzame oplossing te realiseren: een hybride locomotief die via de bovenleiding gevoed waar dat kan en via een batterij als dat moet. De ontwikkeling van de hybride loc is in volle gang.
De hybride loc van Strukton is een standaard elektrische locomotief met een extra batterij.
De hybride loc van Strukton is een standaard elektrische locomotief met een extra batterij. Als de locomotief door de bovenleiding wordt gevoed, rijdt deze op baansnelheid. Voor de ‘last mile’ schakelt hij over op de accu en rijdt hij langzamer. De batterij wordt automatisch opgeladen als de locomotief op de bovenleiding rijdt.
De hybride locomotief van Strukton :
De hybride technologie kan op elke willekeurige elektrische locomotief worden toegepast. Dit betekent een reductie van de totale kosten voor een transitie naar emissievrij spooronderhoud.
Aad Onderwater
Business Manager Rail Machines & Logistics
Met onze partners dragen wij bij aan veiligheid, kwaliteit en duurzaamheid van spoorvervoer. Op een veilige en duurzame manier.
Meer Duurzaam