Artikel
De tweede OV-energiebank voor de RET is een feit! Strukton vervoerde hem op 26 november vanuit de maaklocatie van Strukton in Alblasserdam naar Rotterdam. Hij is vervolgens aangesloten op de bovenleiding van de tram, intensief getest en op 9 december in gebruik genomen. Hij draait inmiddels volledig mee in het RET-netwerk. Een mooie nieuwe stap richting een slimmer en stabieler energiesysteem voor het openbaar vervoer.
Het is de tweede OV-energiebank in Nederland. De eerste is inmiddels een jaar succesvol in bedrijf op locatie Veemstraat in Rotterdam.
De OV-energiebank is een batterijonderstation dat de bovenleiding ondersteunt en de remenergie van de trams opneemt en weer afstaat wanneer de tram optrekt. De eerste bank dekt nu het verkeer van de Kuip naar het stadscentrum van Rotterdam. De tweede bank zal de richting van de Kuip naar de omliggende woonwijken ondersteunen.
De OV-energiebank verbetert de betrouwbaarheid en kwaliteit van de tractie-energievoorziening, zodat de RET meer trams kan inzetten, zonder dat een extra aansluiting nodig is op het elektriciteitsnet. Een Energiebank helpt in de strijd tegen netcongestie.
De OV-energiebank is tot stand gekomen dankzij fijne samenwerking met de RET en met ondersteuning vanuit Europe’s Rail Joint Undertaking, binnen de innovatieagenda voor duurzame en toekomstgerichte railinfrastructuur.
Het ‘plug & play’ onderstation, zoals de OV-energiebank ook wordt genoemd, is een Strukton-product dat volledig vanaf scratch is ontwikkeld: van engineering en omvormers tot realisatie, plaatsing en aansluiting op de bovenleiding. Het is flexibel inzetbaar en in te zetten als structurele versterking van de energievoorziening of als tijdelijke energieboost bij omleidingen of evenementen. Click & go.
Een mooie nieuwe stap richting een slimmer en stabieler energiesysteem voor het openbaar vervoer
De OV energiebank: Plug & play energievoorziening voor OV-bedrijven met ambitie
Naar de pagina over de OV energiebank