Uren: 24-32 Uur | Werkgebied: Gelderland
Vacature
Het spoor is zodanig aangepast dat op dit traject per richting acht intercity’s en zes sprinters kunnen rijden. Zo hoef je als reiziger niet meer op de klok te kijken, de volgende trein komt binnen een paar minuten voorrijden.
Het aantal reizigers dat jaarlijks de trein pakt neemt toe en dit zal de komende jaren alleen maar blijven stijgen. Een goed teken, want de trein is nog altijd een van de meest duurzame vormen van reizen. Tegelijkertijd vraagt dit iets van de routes tussen de grote steden en verbindingen binnen de steden. Vanuit het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer Rijswijk – Rotterdam werkt Strukton de komende jaren in opdracht van ProRail aan de benodigde faciliteiten om de reizigers nog sneller en veiliger van A naar B te kunnen brengen.
De werkzaamheden buiten zijn in november 2019 gestart. Eind 2024 zullen de laatste kunstwerken opgeleverd worden.
Het nieuwe station Delft Campus
Station Delft Zuid wordt volledig vernieuwd en omgebouwd tot het eerste energieneutrale station van Nederland. Het station krijgt een dak van zonnepanelen. Naast dat het station verbouwd wordt krijgt het ook een nieuwe naam: station Delft Campus.
De reiziger hoeft straks niet meer op de klok te kijken, binnen een paar minuten komt de volgende trein voorrijden. Tussen Den Haag Centraal en Rotterdam Centraal gaan per richting acht Intercity’s en zes Sprinters per uur rijden. Ook komt er meer spoorcapaciteit voor goederenvervoer op dit traject. Om dit te kunnen realiseren, wordt het spoor tussen Rijswijk en Delft Zuid verdubbeld van twee naar vier sporen. Verder worden tussen Delft Zuid en Rotterdam de seinen verbeterd.
De spoorbrug op de grens van Rijswijk en Delft maakt plaats voor een brug die geschikt is voor vier sporen. De nieuwe brug krijgt een doorvaarhoogte van 1.80 m zodat pleziervaartuigen er gemakkelijk onderdoor kunnen.
In Rijswijk wordt een onderdoorgang aangelegd ter vervanging van overweg ’t Haantje. Dat is veiliger en zorgt voor een betere doorstroming. De nieuwe onderdoorgang komt 250 meter ten noorden van de huidige overweg. Op de locatie van de huidige overweg komt een spoortoegang voor hulpdiensten en spooraannemers.
Strukton is verantwoordelijk voor de bouw van de kap, inclusief zonnecellen en de aansluiting op het energienet. Met als extra bijkomend voordeel voor de reiziger dat zij straks niet meer verregenen. Het nieuwe station Delft Campus wordt door de komst van liften straks ook toegankelijk voor reizigers met een functiebeperking. Door de aanleg van een nieuwe fiets- en voetgangerstunnel, met directe toegang tot de perrons, wordt een veilige verbinding tussen de west- en oostzijde van het station gerealiseerd. De huidige zijperrons worden vervangen door twee eilandperrons. Ook is bijvoorbeeld de Technische Universiteit Delft straks beter bereikbaar.
De omvang van dit project heeft tijdens de uitvoering logischer wijs gevolgen voor zowel de reiziger als voor omwonenden. Toch wordt er alles aan gedaan om de overlast tot het minimum te beperken. Zo wordt door een slimme fasering en uitvoeringsmethode de overlast voor de reizigers op station Delft Campus van twee jaar teruggebracht naar een half jaar. Ook blijven we continu in gesprek met omwonenden en zal er een informatiepunt worden ingericht.